П О Ш Т А
 
Логін:
Пароль:

Вхід на сайт
Вітаю Вас, Гість
Реєстрація Вхід
Головна » Юридичні Статті » Звернення до суду » СУДОВІ СУПЕРЕЧКИ З ОРГАНАМИ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ

СУДОВІ СУПЕРЕЧКИ З ОРГАНАМИ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ


Дата публікації: Понеділок, , 18:27; рубрика: Звернення до суду

Не секрет, що нерідко представники органів державної влади зловживають наданими їм державою правами і виходять за рамки наявних повноважень, виносячи щодо суб'єктів господарювання незаконні рішення, здійснюючи незаконні дії або, навпаки, незаконну бездіяльність.
Одним із способів захисту суб'єктів господарювання від свавілля чиновників є захист інтересів у судовому порядку.

Розгляд таких спорів, зокрема, регламентовано Кодексом адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Згідно з пунктом 7 частини 1 ст.3 КАС України суб'єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Зміни в судовій практиці щодо оскарження дій (бездіяльності) правоохоронних органів


Необхідно відзначити, що до недавнього минулого в порядку адміністративного судочинства можна було оскаржити, зокрема, незаконну бездіяльність правоохоронних органів.

Такий спосіб захисту інтересів був цікавий, перш за все, завдяки можливості використовувати ч.2 ст.71 КАС України, згідно з якою обов'язок доведення правомірності рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (у справах про протиправність рішень, дій та бездіяльності суб'єкта владних повноважень).

Так, адміністративні суди приймали до розгляду і виносили рішення за позовами суб'єктів господарювання, а також громадян про зобов'язання вчинити дії до органів прокуратури, підрозділам міністерства внутрішніх справ та ін. (наприклад, якщо за заявою про скоєння злочину в терміни, передбачені законом, не виноситься відповідне процесуальне рішення, що на практиці зустрічається досить часто).

Нерідко, за результатами розгляду таких спорів судами визнавалася незаконною бездіяльність правоохоронних органів, а також суд зобов'язував винести відповідний процесуальний документ. Необхідно також відзначити, що такі позови були досить дієвими для правоохоронних органів і стимулювали їх до виконання своїх обов'язків відповідно до вимог закону.

Однак, останнім часом, Вищий адміністративний суд України, активно оприлюднить практику Верховного Суду України, де позиція останнього щодо розгляду вищевказаних позовів до правоохоронних органів зводиться до наступного.

В одному зі своїх останніх інформаційних листів "Щодо застосування окремих норм процесуального права під час розгляду адміністративних справ" від 19.05.2010 р. № 708/11/13-10, аналізуючи визначення юрисдикції справ про оскарження дій, бездіяльності органів дізнання, досудового слідства, оскарження яких не передбачено Кримінально-процесуальним кодексом України, Вищий адміністративний суд України вказує на позицію Верховного суду України, згідно з якою провадження в таких справах підлягає закриттю, оскільки повноваження прокурора при одержанні заяви про злочини, регламентовані нормами Кримінально-процесуального кодексу України, і тим самим виключається можливість розгляду поданого позивачем позову в порядку адміністративного судочинства.

Тобто з одного боку Вищий адміністративний суд України визнає, що оскарження дій, бездіяльності органів дізнання, досудового слідства не передбачено Кримінально-процесуальним кодексом України, а з іншого боку, виключає можливість розгляду таких позовів у порядку адміністративного судочинства, оскільки відповідні повноваження прокурора регламентовані тим же Кримінально -процесуальним кодексом України.

На питання, яким же чином оскаржувати дії вищевказаних правоохоронних органів, суди відповіді не надають.

Захист інтересів бізнесу в суперечках з контролюючими органами


На сьогоднішній день найпоширенішими є спори з податковими органами, а також з державною інспекцією з контролю за цінами.

Оскарження рішень, винесених податковими органами, державною інспекцією з контролю за цінами, дій або бездіяльності зазначених органів здійснюється в порядку, передбаченому КАС України.

Спори за позовами суб'єктів господарювання до органів податкової служби, а також до державної інспекції з контролю за цінами, про скасування їх рішень, визнання незаконними дій або бездіяльності вже стали звичними і досить успішно використовуються як інструмент для захисту суб'єктами господарювання своїх прав та інтересів.

Окрему нішу в судовій практиці займають спори за позовами контролюючих органів до суб'єктів господарювання.

Держорган може звернутися до суду, якщо це право прямо передбачено законом

При цьому, суб'єктам господарювання необхідно мати на увазі, що в контролюючих органів далеко не у всіх випадках є право на звернення з позовом до суду.

Так, статтею 104, а також п. 4 статті 17 КАС України, передбачено, що суб'єкт владних повноважень (у нашому випадку - вищевказані контролюючі органи) можуть звертатися до адміністративних судів у випадках, передбачених законом.

Інакше кажучи, у контролюючих органів право на звернення до адміністративного суду виникає при наявності як мінімум 2 складових:

1) якщо дане право передбачено саме законодавчим актом (тут акцентується увага саме на законодавчому акті, тобто у разі, якщо право передбачено підзаконним нормативним актом - постановою, положенням, інструкцією і т.д., то таке право у суб'єкта владних повноважень не виникає);

2) якщо законодавчим актом прямо передбачено право на звернення до суду з конкретним позовом (стягнення санкцій, визнання недійсним угоди з конкретним обставинам та ін.)

На практиці знання вищевказаних нюансів допоможе суб'єкту господарювання закривати виробництва за позовами, які не відповідають вимогам закону, ще до розгляду справи по суті.

Підводячи підсумок даного огляду, хочеться відзначити, що бізнесу не варто пасувати перед свавіллям чиновників, а варто відстоювати свої інтереси в судовому порядку, що, як показує практика, нерідко буває ефективним і дієвим інструментом.



Всього коментарів: 1
1 Гость  
0
Хорошо бы описать , как гражданам пробивать непробиваемые лбы чиновников.
И хотя бы краткий юридич. ликбез провести среди населения.
А то для организаций написали, - так ведь у них целая команда работает, в том числе и юрисконсульты.
А куда бедному крестьянину податься, та й якщо він у кріпатцтві (в нашій державі) усе життя живе?... :) На адвокатов у большей части граждан массовая нищета не позволяет тратиться.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

РУБРИКИ

Банкрутство підприємства [3]
Військове право [2]
Закон і бізнес [24]
Захист прав споживачів [7]
Звернення до суду [15]
Інтелектуальна власність [2]
Кримінальні справи [6]
Корпоративні відносини [5]
Міграційне право [2]
Нерухоме майно [7]
Оподаткування [10]
Перевірка підприємства [8]
Права громадянина [11]
про ДАІ [4]
Рейдерство [2]
Сімейне право [7]
Спадкове право [5]
Страхування [2]
Суд по кредиту [5]
Трудові відносини [11]

ПОШУК ПО САЙТУ

ПРИЄДНУЙТЕСЬ
Google+

РЕКОМЕНДОВАНІ САЙТИ





ПІДТРИМАТИ САЙТ WEBMONEY
Z401169167041
U131140520865
R298291195371